mandag 4. februar 2013

FEBRUAR - FAVORITT

Denne måneden har jeg valgt meg ut et stoff jeg lenge har hatt planer om å sy noe fint av, riktig retro! 
Litt Liberty-aktig i printet, synes jeg.


For en stund siden kom jeg over dette retro symønsteret på Etsy.com.
Det er et gjenopptrykket Barbie-klesmønster fra 50-tallet, og det inkluderer 7 forskjellige antrekk. 


Jeg har valgt å sy kjole E fra mønsteret, og her kan du se hvordan den ble i mitt februar-favorittstoff. 



Det tok mye lengere tid enn jeg hadde trodd å lage denne pittelille kjolen, og jeg må innrømme at jeg midt i prosjektet tenkte at det var litt bortkastet tid å lage en kjole til en Barbie-dukke, som ellers ingen leker særlig mye med her hjemme, ennå... Jeg kunne likegodt ha brukt timene i dag på å lage en helt ny kjole til Alba, det hadde tatt akkurat like lang tid, tenkte jeg flere ganger. Men, da jeg var så godt i gang, kunne jeg likegodt fullføre. Og resultatet ble jo ganske godkjent, selv om alle sømmene ikke akkurat kvalifiserer til noe svennebrev i skreddersøm ;-)

Hvis du skulle få lyst til å forsøke deg på et av antrekkene fra dette Simplicity-mønsteret, så er det bare å si i fra, så sender jeg gjerne en kopi av ønsket mønster til deg! 

Fin-fin uke videre til deg!

Smil fra Marthe 

Ps! For å se hva de mange andre deltagerne i Retrostoff-utfordringen finner på og viser frem, trykk på bildet i høyremargen, så finner du links til alle som er med : )

 

28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så hyggelig at du synes det, Tone! : )

      Fin uke til deg!

      Klem Marthe

      Slett
  2. For et hærlig stoff og en nydelig liten kjole :)
    Er virkelig knøvlete å lage slike små klesplagg!
    Så syns virkelig du er flink :)
    Om noen år kan det jo hende at Alba leker mye
    med barbie....

    Jeg er akkurat ferdig med en liten kjole i str 86
    og syns det var lite nok å sy på, hehe....

    Håper du har hatt en bedre start på denne uken
    enn på sist uke, at dere alle er friske og
    nyter dagene :)

    Klem fra Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Cecilie
      Takk for koselig hilsen!
      Ja, det var litt (kjedelig) pirkete, å sy dette ;-) Men, da har jeg prøvd det, også!

      Du må også ha en fin uke videre!

      Klem Marthe

      Slett
  3. Kjempesøt! Litt pirkearbeid, kan eg tenke meg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Sonja! Jepp, littegranne ;-) Alba ble heldigvis glad for den nye kjolen (de søte små er så takknemlige, og det varmer mitt mamma-hjerte : ) Så da var det verdt det, allikevel.

      Fin uke videre!

      Klem Marthe

      Slett
  4. Åh Marthe - den er da fantastisk! På et tidspunkt bliver Barbie sikkert et hit og så har hun den mest eksklusive kjole! Jeg kunne helt sikkert godt tænke mig mønstret - jeg sender dig lige en mail i morgen.
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Christina
      Hvor skønt at høre! Tak! Send mig en mail med din adresse, så sender jeg kopi af mønster + beskrivelse til dig : )

      Knus Marthe

      Slett
  5. Ihh - Hvor er den YNDIG!!!

    Min storesøster syede den ene fantastiske barbiekjole til mig efter den anden... Alle mine veninder var så misundelige på de kjoler...
    Det er bestemt ikke spildt arbejde!

    Og endnu engang - Fantastisk smukt stof :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor fint med lidt opmuntring mht til mine tanker om at det var lidt spild af min tid her i dag ;-) Jeg kan også bedst lide de hjemmesyede ting til dukkerne, blot det bliver leget med ;-)

      Og stoffet, ja, det er virkelig smukt, og passer sikkert til en masser af andre krea projekter fremover : )

      Rigtig god bedring til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  6. så yndig og lækker :) her er barbie heller ikke et hit (endnu) men ville også meget hellere have en kjole som denne i huset end en pink glitter fidus fra butikkerne når det bliver et hit. jeg vil meget gerne modtage et mønster på mail sandravarn@gmail.com :) desuden rigtig fint stof :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Sandra
      Jeg er enig med dig ;-) Du må meget gerne sende mig en mail med din adresse, så skal jeg få sendt en kopi af kjole-mønstret til dig så snart jeg har fået det kopieret (det kan tage nogle dage...)

      Knus Marthe

      Slett
  7. Jeg synes den ble riktig så stilig! Barbie må nok få en plass på hylla i finstasen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen, Anne! Her står nok ikke Barbie til pynt, snarere ligger i en skuff fylt med dukker og dukkeklær ;-) Hi, hi. Alba ble dog glad for kjolen, og har lekt litt med dukken her i dag, heldigvis : )

      Fin uke videre til deg!

      Klem Marthe

      Slett
  8. Hvor er den yndig! Jeg kunne også meget godt tænke mig et mønster ved lejlighed. Jeg syer også en masse til Nannas dukke i disse dage. Hun er dog ikke nået barbie stadiet sådan rigtigt endnu, men til den tid er det godt at have sådan et fint mønster som dette i baghånden ;-).
    Virkelig nydelig og stoffet kommer perfekt til sin ret :-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Skønt du synes om den, Didde-Louise. Jeg har sendt dig en svar-mail : )
      Det er da kun flot om du får glæde af at sy en retro kjole til Nannas fremtidige dukker : )

      Knus Marthe

      Slett
  9. Den er super fin. Det er virkelig lang tid siden jeg har set en Barbiedukke. Sjovt ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Christina
      Hi, hi, ja det er ikke så ofte vi har dem fremme her hjemme, heller ;-)

      Fin uge videre til dig!

      Knus Marthe

      Slett
  10. Svar
    1. Hei Klestrollet
      Så gøy at du liker den : ) Takk for hyggelig kommentar!

      Ha en fin uke!

      Klem Marthe

      Slett
  11. du er simpelhen bare for sej kære Marthe

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Lene
      Det var da kraftige ord om min Barbie-kreation ;-) Hi, hi.
      Jeg kan kun sige tak, og i lige måde ;-)

      Knus Marthe

      Slett
  12. Hvor er det bare smukt. En super flot Februar favorit.
    Jeg tænker stadig over min februar og har svært ved at vælge 1 favorit....Ü
    Rigtig god aften.
    Kh Anja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kender det godt, Anja, det er lidt svært at vælge én favorit. Men så har du mange at vise frem i tiden fremover, det vil jeg glæde mig til at se : ) Skøn stof-pakke du har fået af Rikke, forresten! :D

      Også rigtig god aften til dig.

      Knus Marthe

      Slett
  13. Hvor er den da bare super skøn, har ikke tænkt over at skulle sy tøj til barbiedukkerne selv, men den skønhed der giver da kun blod på tanden... super super lækker... og rigtig skøn favorit....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor skønt du er blevet inspireret til at sy lidt småtterier af dine lækre stoffer, Rikke : ) Tak for din søde hilsen, den gjorde mig rigtig glad! : )

      Knus herfra

      Slett
  14. Signe Helene08 februar, 2013

    Åh, så fin den ble!
    Kjenner den "jeg elsker å leke med barbidukker-følelsen" fra jeg var lita langt inni magen! :)

    SvarSlett
  15. Så fin den ble,
    men jeg skjønner tanken om at man like gjerne kunne sydd en menneskekjole :)
    Tror ikke jeg kommer til å sy så mye dukke-klær for å si det sånn.
    Nydelig stoff du har valgt for Februar.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...